Hard Rock International får Ritzy i London

Hard Rock International (HRI) utökar sitt fotavtryck i Storbritannien. Kasinooperatören meddelade igår att det nu är ägare till en casino-premisslicens från The Ritz Club i London, vilket ger den möjligheten att ”etablera en ny casinolokal” i staden. Detta är bara ett av många drag som företaget gör för att bli en global kasinokraft i större städer runt om i världen.

HRI har redan en väletablerad närvaro i hotspots över hela världen, inklusive i olika städer i USA, liksom Paris, Amsterdam, Madrid och andra. Det har också godkänts för en ny utväg i Virginia, men förlorade chansen att inkludera Grekland i sin portfölj förra året. Företaget håller också fast vid hopp om att det kan komma in i Japans integrerade semesteranläggning någon gång i framtiden. Dessutom återkommer Hard Rock-namnet till Las Vegas. HRI har 12 kasinon och totalt 240 platser spridda över hela världen och har en närvaro i 69 länder.

Företaget tillhandahöll inte mycket detaljer om sina Londons planer och mål, eller när det kan vara redo att ta med sin ikoniska massiva gitarr till London, men det kommer förmodligen inte snart. Storbritannien hanterar nya COVID-19-utgåvor som har tvingat många kommersiella arenor, inklusive kasinon, restauranger och barer, att ta en paus och HRI kan ta sig tid att hitta den perfekta platsen för en ny fastighet. Ordförande Jim Allen erbjöd endast i tillkännagivandet: ”Vi ser fram emot att utöka vårt varumärkeserbjudande i London och föra vår prisbelönta gästfrihet, spel och underhållning till Hard Rocks födelseplats.”

I slutet av förra året började HRI gå djupare in i det digitala spelområdet när det lanserades Hard Rock Digital. Detta ska vara en iGaming- och sportspelplattform som den kommer att fungera genom ett partnerskap med Seminole Gaming. Företaget knackade på tre chefer tidigare med The Stars Group (TSG) för att hjälpa till att bygga varumärket, inklusive tidigare VD Rafi Ashkenazi, tidigare advokat Marlon Goldstein och den tidigare chefen för TSG: s amerikanska verksamhet, Matt Primeaux.

Allen uppgav förra månaden av lanseringen: ”Hard Rock Digital har också för avsikt att driva strategiska varumärkes- och distributionsmöjligheter både inom USA och globalt. Bara i USA uppskattas den potentiella framtida marknadsstorleken [av Morgan Stanley-analytiker] till 7 miljarder dollar för sportspel och 14 miljarder dollar för onlinespel. ”